God morgon?

Nej icke. Jag mår knappast bättre idag. Eller lite kanske. Ja.
Har ingen lust alls med att skriva så därför gör jag ett egoinlägg! Suuuuper intressant.

Ronja-Betydelse
Från Astrid Lindgrens bok Ronja Rövardotter. Idén till namnet (och många andra namn i boken) fick Lindgren från en bilatlas. Namnet Ronja kommer från den norrländska sjön "Juronjaure". Det finns dock personer som heter Ronja som är födda innan boken publicerades.

I hebreiskan finns namnet Ronyah som betyder "Guds glädje".

I kurdiskan betyder Ronja "min ögonsten".
Namnet ligger på flera av topplistorna runt om i Europa (de 100 mest populära babynamnen) bl.a. i Tyskland, Holland, Norge och Finland.

Haha japp. Jag tycker det var kul allafall.
Visste faktiskt att det hade något med kurdistan förut då de var en kurd som inte fatta ett skit en gång när jag berättade att jag hette Ronja. Ja.

Nu ska jag till skolan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback